Monday, May 24, 2010

Bab 3 - Biar Duka Berlalu

“ Khalish……” laung Balqis dengan kuat sebaik sahaja dia terlihat kelibat Khalish.
Khalish berpaling.

“ Ermm….kau Qis. Ada apa hal?” Tanya khalish terkejut.

Balqis ingin bersemuka dengan Khalish. Hatinya geram bila ingatkan tindakan bodoh Qiasara semalam.

“ Kenapa kau buat sara macam tu. Bukan selama ini kau yang terhegeh-hegeh nak kat dia?” Balqis sedikit beremosi. Cuba mencari penjelasan yang lebih terperinci.

Khalish bengang. Mukanya merah menahan marah.

“ Qis…baik kau jangan campur urusan aku dan sara….aku bukan buat apa pun. Aku tak sekejam mana pun...cuma aku minta hubungan kami cukup la sekadar kawan dulu.” Terang Khalish.

Balqis menghempas bukunya didada meja. Berdentum kedengaran di kafetaria.

“ Kau ni..memang melampau…..dasar buaya darat.” Jerit Balqis sambil menumbuk meja.

Terasa perit tangannya. Tapi dibiarkan sahaja. Tak terbanding dengan perit dihati. Sakit menusuk dirasakannya.

Khalish Kaget. Terkejut dek sergahan dan jeritan Balqis.

Balqis membebel..semua habis dikeluarkannya.

Khalish bungkam.Muka ditundukkan. Malu. Dia hilang sabar kearan dituduh macam-macam oleh Balqis.

“ Woi,….apa hal nie…terjerit-jerit….” Marah Khalish pada Balqis.

Balqis masih tetap disitu. Puas hatinya melihat Khalish yang terkulat-kulat. Lepas satu beban setelah berminggu-minggu dipendamnya.

Khalish berasa sangat malu bila balqis menyerangnya secara melulu.Semua rakan-rakan melihat pertikaian lidah antara dia dengan Balqis di kafe tadi. Secara tidak langsung berita tentang hubungan dia dengan Qaisara diketahui semua orang. Bengang betul dia dengan Balqis. Nasib baik perempuan, kalau lelaki dah lama lumat dikerjakannya. Salahkah tindakan yang dia lakukan…dia cuba bermonolog sndirian. Aku pun kecewa bila lepaskan Qaisara. Tapi aku tak mampu memiliki hati dua gadis dalam satu masa. Khalish membebel sendirian. Fikirannya kusut bila memikirkan hal ini.

Bahu Khalsih ditepuk kuat dari belakang. Dia terkejut seraya menoleh.

“ Bro….apa hal kau termenung kat sini….gaduh dengan awek ker?.....sapa syafiq teman baik Khalish sambil duduk bertentangan dengan Khalish.

“ Aku pening la Fiq...aku gaduh dengan Balqis tadi dekat kafe bawah. Dia marah aku, sebab aku putuskan hubungan aku dengan Qaisara.” Luah Khalish.

“ Apa…kau dah putus dengan Sara….gila apa kau nie…gadis cantik dan sebaik Qaisara tu kau lepaskan. Memang tolak tuah la kau nie..dekat luar sana berduyun-duyun tau lelaki nak dekat dia.” Ujar Syafiq dengan muka yang terkejut.

Khalish mencebik.

Kawan baiknya pun salahkan dia. “ Kau pun marahkan aku………aku ingat kau nak bagi sokongan kat aku. Aku bukan apa Fiq, aku tak mahu seksa perasaan dia.Aku betul-betul tak cintakan dia.Aku hanya anggap dia kawan baik aku jer.Aku tak nak dia terlalu mengharap.” Terang Khalish.

“ Ikut suka kau la Khal…aku malas nak masuk campur. Cuma aku memang terkilan kau buat Sara macam tu.” Ujar Syafiq sambil berlalu pergi.

Khalish meraup mukanya. Peluh memercik keluar. Panas…

Balqis mengucap panjang bila dia sampai di bilik. Habis bersepah bilik dikerjakan oleh Qaisara. Semua barang jadi tunggang-langgang. Qaisara pula buat acuh tak acuh terhadap bebelannya. Begitu tekun dia mengadap komputer di hadapannya. Balqis hanya mengeleng-gelengkan kepalanya.

“ Ya Allah Sara…….apa kau buat ni. Habis berterabur barang-barang nie. Siapa nak susun semua ni nanti.”

“ Nanti aku susun la……kau tak payah la kecoh-kecoh…aku masih waras la.” Jawab Qasiara untuk menyejukkan hati balqis.

Balqis menyambung bicaranya. Masih tidak berpuas hati.

“ Kau cari apa sampai bilik jadi tongkah pecah nie”

Qaisara hanya mendiamkan diri. Soalan Balqis dibiarkan sepi. Buat masa sekarang dia mahu bersendirian. Dia rasa letih dengan apa yang berlaku semalam. Kalau boleh dia mahu pergi jauh dari situ. Dia mahu mulakan hidup baru. Namun semua itu mustahil untuk dia lakukan. Dia masih mempunyai dua semster untuk dihabiskan. Mungkin ini ujian Allah untuk dirinya. Di cuba menyakinkan dirinya.

Dia sedar,dia tidak boleh mengalah dengan semua ini. Cita—cita harus di capai. Dia tidak mahu kerana perkara ini dia gagal dalam meraih seguluh ijazah. Ijazah ini adalah hadiah untuk kedua ibu bapanya. Dia sedar dia bukan dari golongan yang berada. Jadi, harapan kedua ibu bapanya harus ditunaikan. Dia cuba membuang jauh semua yang berlaku dalam sejarah cintanya. Dia mahu jadi Damia Qaisara yang baru.

Sejak Qaisara putus hubungan dengan Khalish, tidak pernah sekali dia menghubungi Khalish. Panggilan Khalish pun tidak dijawabnya. Mesej-mesej Khalish di email dan di facebook habis semua dia padamkan.Jikalau terserempak, cepat-cepat Qaisara pergi. Kalu boleh dia tak mahu langsung berjumpa dengan Khalish. Biarlah hatinya benar-benar sembuh. Selagi perit masih dirasa selagi itu dia cuba jauhkan dirinya.Cuma itu sahaja jalan yang dia ada. Begitu sekali perasaan Qaisara terhadap khalish saat ini.Sesunguhnya sangat berat untuk dia cuba melupakan insan yang teramat dia sayang. Kedengaran lagu nyanyian saleem sedang berkumandang di corong radio…lagu “Tinggal kenangan” begitu menusuk di dada Damia Qaisara… Bait-bait lirik nyantian Saleem betul-betul menembak tepat ke arahnya….dia cuba mengikuti nyanyian saleem…..

Pernah ada rasa cinta antara kita
Kini tinggal kenangan
Ingin ku lupakan semua tentang dirimu
Namun tak lagi kan seperti dirimu
Oh bintangku

Jauh kau pergi meninggalkan diriku
Di sini aku merindukan dirimu
Kini ku coba mencari penggantimu
Namun tak lagi kan seperti dirimu
Oh kekasih

Hatinya merintih pilu. Jiwanya terkulai layu. Hampir sebulan dia dan Khalish membawa haluan sendiri. Jiwanya sedikit terganggu dengan bait-bait lirik lagu nyanyian Saleem. Air matanya mengalir hangat..laju selaju air hujan dikala lebat. Sampai hati Khalish menduakan cintanya.Dia tidak menyangka segala ungkapan sayang dan kata yang terucap selama ini hanyalah mainan bibir sahaja. Hanya sekadar madah penyeri suasana. Terlalu pedih persaannya saat ini kerana dipermainkan sewenang-wenangnya.

**********************

Kedamaian Tasik Guthrie yang terletak dibelakang Kolej Petronas dan Kolej Guthrie nyaman sekali. Ramai pelajar duduk bersantai dan beristirehat selepas selesai kuliah sepanjang hari. Ada juga yang bersenam disekeliling tasik.

Damia Qaisara berjalan mengambil angin. Ingin menenangkan fikirannya. Terasa segar seluruh badan. Kedamaian tasik sedikit sebanyak mampu menenangkan jiwanya yang lara.

“Sara, buat apa kat sini” Lia menyapa. Kebetulan dia juga berada disitu. Lepas bersenam bersama maria.

Qaisara senyum bersahaja.

“ Aku ambik angin kat sini…release tension..” ujar Qaisara sambil tertawa kecil.

“Aku ganggu kau ker” balas Lia.

“ Tak ada la….aku bosan kat bilik tadi..Balqis pula ada kelas sampai pukul 6.30pm hari nie. So aku lepak la kat tasik nie sambil ambil angin petang.” Terang Qaisara.

Lia mengangguk.

Qaisara tertawa melihat gelagat kawan-kawannya.

“ Eh!! Tadi kau kata kau dengan mira..Mana dia..tak nampak pun dari tadi. “ Tanya Qaisara.

“ Mira… emm…dia pergi beli air minuman kat kafe petronas.” Jawab Lia.

“ ooooo patut la… malam nie korang free tak…kita lepak kat nongka nak tak?” aju Qaisara.

“ Okay gak cadangan kau tu….dah lama kita tak lepak sama-sama.” Lia tersenyum.

Qaisara juga turut tersenyum.

“ Lia …..ambil air kau nie..eh..sara pun ada…” Sapa Mira yang masih tercunggap-cugap keletihan.

Qaisara mengukir senyum pada Mira.

Mira membalas senyumam Qaisara.

“ Aku tengok dia jalan sorang-sorang tadi. Terus aku tegur dia.” Bicara Lia pada Mira.

Mira duduk disebelah Qaisara. Dia cuba mencari kedudukan yang selesa.

“ Mira…Sara ajak kita lepak malam nie.kau nak tak” aju Lia.

“ Lepak erk!!!.....ok gak…dah lama tak lepak ngan sara..rindu la…” Mira bersuara sambil ketawa kecil.

“ So nanti aku suarakan pada Balqis…aku yakin dia pun suka…” ujar Qaisara.

Perbualan mereka terhenti disitu, hari semakin menginjak senja. Masing-masing beransur mahu pulang ke kolej segera. Qaisara bersaing bersama teman-temanya untuk pulang kolej mereka. Selepas maghrib dia dan Balqis turun ke café bersebelahan bloknya. Café yang dinamakan nongka oleh semua pelajar kolej, adalah tempat yang paling popular dikalangan penghuni-penghuni kolej. Suasana disitu sangat meriah pada malam hari. Masakan thai semua sedap dan lazat. Membuatkan semua pelajar berpusu-pusu makan di situ. Café nie beroperasi dari pukul 5.30 petang sampai pukul 2.30 pagi.

Mereka mengambil tempat disudut yang jauh dari orang ramai. Qaisara rasa terhibur dengan gelagat kawan-kawannya. Banyak yang mereka bualkan sehingga tidak sedar jam sudah hampir 10.30 malam. Agak lama juga mereka tidak makan berempat. Masing-masing sibuk dengan tugasan masing. Qaisra sendiri masih mempunyai 2 tugasan yang belum disiapkan.

Seperti biasa sudah adat di kolej, andai fikiran berserabut, melepakkan diri jalan terbaik buat mereka. Keadaan Nongka masih lagi meriah walaupun dah semakin larut malam. Berbagai-bagai bau masakan menusuk kelubang hidung. Tapi mereka masih rancak berbual. Maklumlah besok cuti. Jadi, masing-masing mengambil kesempatan bergembira bersama rakan-rakan.

“ Apa plan kau ngan Lia esok?” Tanya Balqis kepada Mira.

Qaisara menongkat dagu.

Lia membetulkan posisi kedudukannya. Dia nyaris terbalik disebabkan kedudukan kerusinya tidak sama rata.

Mira ketawa besar apabila melihat aksi Lia tadi. Pertanyaan Balqis dia biar sepi seketika.

Balqis dan Qaisara turut ketawa. Kuat sekali ledakan ketawa mereka.

“ Sorry Qis…aku tak tahan tengok aksi lia tadi.” ujar Lia dengan sisa tawa yang belum reda.

Qaisara menekan-nekan perutnya. Padanya sangat lucu. Namun tawanya terganggu dengan deringan mesej masuk. Nombor yang terlalu asing baginya.

“ Salam… Boleh berkenalan.”

Qaisara termanggu…memerhati kandungan mesej misteri.

Kawan-kawan yang lain juga sama. Masing-masing menoleh sesama sendiri. Qaisara bertambah binggung. Siapa pula yang mahu berkenalan dengannya. Mesej itu dibiarkan sepi tanpa jawapan. Kisah lampau membuatkan dia makin berhati-hati.

**********

Dibiliknya sekali lagi dia menerima mesej dari nombor yang sama.

“ Tidak sudi ker berkawan dengan saya”

Qaisara semakin tidak keruan.

“ Qis aku takut la…siap pula nie…kau ada bagi nombor aku dekat sesiapa ker.” adu Qaisara pada Balqis.

“ Mana ada la Sara….aku pun tak berani nak bagi nombor kau kat sesiapa. Kau buat tak tahu saja. Mana tahu dia salah nombor ker?. Balqis cuba tenteramkan gelisah Qaisara.

Mesej masuk sekali lagi…..

“ Kenapa diam jer…..sombongnya dia….tadi ketawa bukan main yer….”

“ Qis tenggok la nie….seram sejuk aku Qis…siap tau kita ketawa lagi…”

Qaisara jadi tak tentu arah.

Balqis menhampiri Qaisara dan membaca semula mesej-mesej itu. Dia juga seperti Qaisara. Masing-masing melayan perasaan. Cuba memikirkan siapa yang duduk berhampiran mereka tadi. Tapi tak ada pula dia lihat orang terintai-intai masa mereka makan malam tadi.

Misteri…. Mereka bersuara serentak.

No comments:

Post a Comment

Thanks for this Comments....Have A Nice Day To All Of You.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...