Wednesday, May 26, 2010

Bab 4 - Biar Duka Berlalu

Minggu ini minggu peperiksaan, jadi semua pelajar-pelajar sangat sibuk mengulangkaji pelajaran. Qaisara pula sentiasa berada di perpustakaan. Dia rasa lebih tenang dan tidak berserabut. Tiba-tiba dia dikejut dengan deringan telefon bimbit. Ada mesej masuk rupanya.Dia terus membacanya.

“ Salam Damia…..Masih kenal dengan saya…. Idham Naufal.”


Wajah Qaisara bertukar ceria. Agak lama dia tidak menerima mesej dari Idham Naufal. Jejaka yang dia kenali setahun lalu melalui chat di telefon. Masa itu dia masih lagi bersama Khalish. Segala derita hati, dia luahkan pada Idham Naufal. Memang dia agak akrab walaupun hanya sekali berjumpa. Itu pun secara kebetulan. Idham Naufal mengikut sepupunya ke UUM. Dan kesempatan itu mereka membuat pertemuan pertama. Perjumpaan yang tak sampai setengah jam itu berlajutan hingga bertahun-tahun lamanya. Dia seronok berkawan dengan Idham Naufal. Banyak keserasian antara mereka.

“ Mesti la kenal….saya masih simpan nombor awak tau….”

Mesej dibalas mesra oleh Qaisara.

" Awak tengah buat apa?”

Idham bertanya Kembali.

“ Saya tengah study la…..awak call saya malam nanti la….saya ada benda nak cerita kat awak.”
Qaisara menamatkan mesej. Sememangnya ada benda dia ingin kongsi bersama Idham Naufal. Sesuatu yang menggangu perasaan dan emosinya dua tiga hari yang lepas.

*********************************************************

Dia menyambug semula pembacaannya yang terganggu. Sedang asyik menelaah pelajaran sekali lagi dia dikejutkan dengan deringan telefon. Nombor yang begitu asing padanya.

“ Hello…..” Sapa Qaisara gugup

“ Hello…..” Pemanggil itu berbicara.

“ Maaf ye suadara…rasanya saudara salah nombor…” terang Qaisara.

“ Oppsss!!! Ye ker… saya rasa saya tak salah nombor …awak Damia Qaisara kan?.” Soal pemanggil misteri itu.

“ Ye saya Damia Qaisara….awak siapa? Bagaimana awak tahu nama saya? .” Qaisara semakin hairan.

“ Sedap nama awak…. Orangnya pun cantik dan comel.. Maaf kalau saya menggangu awak…..Saya Engku Zairi. Kawan kepada Jhonny.” luah jejaka misteri penuh ikhlas

“ Kawan Jhonny…Pakwe kepada Azlini…ermmm yang mana satu yer?” soal Qaisara buntu.

“ Ha’ah betul la tu,awek dia azlini….saya kawan dia. Actually saya bukan dari kolej ini. Saya kolej Proton. Tapi saya selalu lepak dengan Jhonny and the geng.” Terang Zairi.

“ Oo ye ker….but sorry la awak…memang saya tak kenal awak…and mana awak dapat nombor telefon saya. Awak ambil dari Azlini yer…..?”

“ Ada la dari sumber-sumber yang boleh dipercayai….” Zairi cuba bermain teka-teki.

Qaisara terpingga-pingga. Siapa la gerangan jejaka ini. Bisik hati kecilnya.

“ Awak…saya nak jumpa awak sekejap…malam nie kat nongka.?” Pancing Zairi.

“ Maaf la…saya tak berminat nak kaur malam nie….” Qaisara cuba mengelak.

“ Boleh la…5 minit pun jadi la…just nak perkenalkan diri saya pada awak….” Rayu zairi.

Qaisara semakin rasa serba salah. Dia sudah fobia dengan lelaki . Tambahan pula cintanya baru lepas kecundang. Namun debar hatinya dia biar sepi. Namun, dari riak wajah Qaisara dia nampak selsesa bila berbual dengan pemanggil misteri itu. Pendapat peribadinya, tidak salah mempunyai ramai kawan.Asalkan niat hati seseorang itu ikhlas dan tidak meragukan. Bak kata pepatah, berkawan biar beribu berkasih biar satu. Itu jua merupakna pesan ibunya satu waktu dulu. Dia akan ingat sampai bila-bila.

“ Sara….buat apa dekat sini”

Qaisara menoleh, terkesima tatkala melihat lelaki di sebelahnya. Dengan pantas Qiasara berkemas. Tak sanggup hendak berdepan dengan wajah itu. Andai dulu wajah itu dirndui, tetapi sekarang wajah itu paling dibenci. Terseksa. Derita. Semua bercampur baur. Dengan pantas dia berlalu.

Tangan Qaisara ditarik kuat .Perit.

“ Sakit la…..ermmm, saya kenal awak ker? Ada apa urusan dengan saya…” sinis dan bersahaja Qaisara bersuara.

“Sara, sampai hati sara buat tak kenal dekat Khal….tak boleh ker kita terus berkawan.” Dengan mimik muka simpati Khalish bersuara.

“ Siapa yang sampai hati…cuba awak terangkan pada saya….setahu saya saya tak pernah sakitkan hati orang. Saya tak pernah lukakan hati orang….awak ingat saya apa. Awak dah buang saya dari hidup awak…so awak ingat mudah ker untuk saya terima semua kepahitan yang awak berikan. Awak tak pernah tahu betapa sengasara hati saya . awak tak tahu semua itu. Awak faham tak? ” luah Qiasara hiba.

Qaisara terus berlalu dengan muka masam seperti cuka. Langkah kaki di ayun laju, tanpa menoleh kebelakang lagi. Setitis demi setitis air matanya bertamu….

“ Dasar lelaki tak bermaruah.” Omel Qiasara dalam hati.

Bengang. Marah, Geram semua bercampur baur. Dia terus melangkah dan melangkah sehingga sampai di kolej penginapannya.

“ Qis….malam ni kita study di bilik je la….” Balqis di tegur pabila sampai sahaja dibiliknya.

“ Pasal apa lak…bukan ker selama ni kita study kat perpustakaan?” Tanya Balqis sambil menggaru-garu kepala yang tidak gatal.

“ Malas aku, tadi aku jumpa Khalish….. lepas nie mesti dia selalu ada kat sana. Kalau kau nak pergi kau pergi sorang…aku nak study kat bilik…..” muktamad keputusan Qaisara.

Balqis geram. Qaisara terlalu mengikut emosi. Hatinya begitu keras. Hitam katanya..Hitam la jawabnya… Memang Qaisara tak mudah goyah..kerana itu dia sentiasa sayang pada Khalish. Sayang yang tak bertepi. Yang dia berkesudahan.

Selepas Solat Qaisara berbaring sambil meregangkan badan di atas katil, Lega. Hilang penat seharian di perpustakaan. Rindunya pada Khalish sedikit terubat. Biarpun dimulut benci dihati penuh sarat dengan rindu. Rindu pada saat manis mereka… masih ingat lagi kejadian mereka ke Alor setar… kelakar sangat bila dikenang.

Qaisara masih ingat dimana dia turun seorang diri di jitra kerana sangkaannya Khalish mahu bersiar di situ sahaja tapi sebalik nya Khalish hendak ke Alor setar. Kebetulan di dalam bas mereka duduk berasingan kerana bas penuh dengan pelajar-pelajar. Cuti hujung minggu. Memang sebegitu situasinya. Puas dia mencari kelibat Khalish…bila telefon berbunyi,Khalish terus bertanya kenapa Qaisara turun di Jitra. Malu benar dia. Macam mana dia boleh tersalah info hari tu. nak tak nak terpaksa la dia mengambil bas yang lain untuk ke Alor Setar. Punya la lama dia menunggu bas seterusnya…….

Sampai di Alor Setar, satu masalah pula untuk dia mencari kelibat Khalish, rupanya khalish menunggu dia di sebuah warung, Kesian Khalish terpaksa sendirian akibat tindakan bodoh Qaisara. Qaisara melambaikan tangannya dari kejauhan. Kelihatan Khalish tersenyum sumbing tanda geram dan marah.

“ Khal…maafkan sara yer…opss..sara salah info tadi… ingatkan kita nak ke Jitra.” ujar Qaisara dengan memek muka manja.

“ Kenapa la sara hari nie….kasi spoil jer date kita hari ie….merajuk la macam nie…”

“ Alahai…Sara bukan sengaja, maaf la….okay Sara belaja makan hari ni…tanda minta maaf…” pancing Qaisara.

“ Okayla…janji lain kali jangan buat lagi…..” rajuk khalish beransur reda, langkah kaki di ayun kedestinasi seterusnya…..

Qaisara Senyum sendirian.

Manis sekali kenangan itu. Dan tak mungkin hilang diingatannya. Akan ku sisip kenangan itu disudut hati agar ia tidak hilang di mata hati. Begitu tulus kasih Qaisara tehadap Khalsih walaupun dirinya telah dibuang jauh. Dia pasrah dengan ketentuan Allah. Mungkin ada hikmah. Walau dia menderita sebenarnya.

********************************

“ Qis…..Aku dah tahu siapa yang mesej dan call aku selalu…..kau kenal tak Jhonny pakwe azlini….kawan dia la sibuk call dan mesej aku nak berkenalan. Dia nak jumpa aku malam nie… so pendapat kau? ” Qaisara memulakan bicara.

“ O ye ker….kau kenal dah muka dia….?”

“ Aku tak cam dia yang mana satu…geng diakan ramai…. So macam mana..dia nak jumpa aku malam nie..aku taut la Qis…” adu Qaisara.

“ Apa salahnya kau jumpa dia sekejap..tak baik hampa harapan orang. Tak salah kan kau nak berkawan.Yang lepas biarkan berlalu.” Balqis sekadar memberi cadangan. Dengan Harapan agar Qaisara mampu lupakan kesedihannya.

“ Kau temankan aku….aku jumpa dia kat nongka malam nie…aku malas la nak turun lama-lama.” Ajak Qaisara.

“ Malam nie aku ada date ngan Syafiq la Sara.” Balqis bersuara malu-malu.

Qaisara ternganga. Terkejut dengan pengakuan Balqis. Muka Balqis merona merah. Sudah dijangka apa reaksi Qaisara.

“ Qis sejak bila kau berpacaran ngan mat klate tu…hehehe…pandai kau sorok dengan aku yer…” Qaisara bersuara gembira.

Balqis tertawa kecil.

“ Dua minggu lepas aku serius dengan dia. Aku saja nak buat kejutan kat kau.” Balqis berterus terang. Bimbang kawannya akan berkecil hati.

“ Aku tumpang bahagia Qis…hope kau tak alami nasib seperti aku….kalu dulu kita selalu berjalan berempat..aku, kau, Khalish dan Syafiq…kesian korang kena jadi peneman time kami datting….tak sangka pula boleh berputik cinta yer….tahniah Qis…” luah Qaisara.

“ Thanks Qis…aku pun puas gak nak buat keputusan…. Dekat dua minggu juga la aku pening dengan semua ni…tapi alhamdulillah..aku jumpa keputusan untuk diri aku…so kau pergi la jumpa budak tu…apa nama dia?” Tanya Balqis

“ Engku Zairi…..nanti lepas isyak aku jumpa dia…mungkin sekejap kot…malas aku nak berborak lama...nanti orang buat gosip plak kat aku….” Qaisara bersuara sambil ketawa.

Seperti yang dijanjikan mereka berjumpa. Qaisara begitu anggun dan ringkas. Dengan berseluar jeans serta T-shirt berlenggan panjang dia kelihatan begitu menarik sekali. Rambutnya Di ikat tinggi, menambahkan lagi kecantikannya. Dari jauh kelihatan seorang jejaka sedang berdiri membelakangkan dirinya. Tinggi dan tegap orangnya. Qaisara cuba mengagak adakah lelaki itu Engku Zairi.

“ Assalamualaikum…” Qaisara menyapa dari belakang.

Engku Zairi menoleh kebelakang. Senyuman manis dihadihakan buat Damia Qaisara.

Damia Qaisara tersenyum malu. Nasib tak salah orang, bisiknya sendirian. Senyuman Engku Zairi dibalas mesra.

“ Hai….cantik awak malam nie… Saya Engku Zairi..panggil saja Zairi. ” Engku Zairi mulakan bicara.

“ Thanks…saya biasa-biasa jer…tak payah la awak nak puji lebih-lebih.” Qaisara merendah diri.

“ Maaf kalu saya menggangu masa rehat awak malam nie. So kita dah kenal, then tak ada masalah untuk saya berkawan dengan awak kan?” soal Zairi minta kepastian.

Qaisara serba salah dengan permintaan Zairi. Sekali terluka membuatkan Qaisara semakin berhati-hati terhadap salam huluran dari lelaki. Bimbang sangat akan kecewa buat kali kedua. Duka yang lama masih lagi bersisa.Kadang kala berdarah tanpa sedar.Apatah lagi mencuba buat kali kedua. Fobia…memang dia fobia dengan cinta.

“ Awak…saya rasa awak tahukan perasaan saya buat masa nie. Dan saya yakin awak tahu tentang hubungan saya dengan Khalish dulu.” Qaisara cuba menjelaskan situasinya.

“ Awak…yang lepas…biarkan berlalu…jangan kerana cinta silam awak menolak saya sebegitu sahaja. Buat pengetahuan awak , sudah lama saya menyimpan hasrat berkenalan degan awak. Bila saya tahu awak dah solo…saya cuba nasib saya. Mungkin ada jodoh saya dengan awak. Tolong la awak bagi saya peluang.” Rayu Zairi.

Zairi tidak tahu bagaimana persaan Qaisara saat ini. Tapi dia yakin dengan cinta hatinya. Pertama kali dia terpandangkan Damia Qaisara dia terus terpikat. Wajah tenang Damia Qaisara membuat jantungnya berdegup kencang. Damai hatinya bila mendengar suara manja Qaisara tertawa riang.

“ Awak bagi saya masa unuk fikirkan hal ini…buat masa nie cukup la kita sekadar kawan dulu. Saya perlukan masa untuk semua ini. Harap awak mengerti.” Terang Qaisara.

Engku Zairi tersenyum gembira. Ada sedikit ruang untuk dia menyelami hati gadis cantik ini. Keputusan Qaisara untuk menjadi sahabatnya tidak akan dia persiakan. Mungkin dia akan makin dekat dengan Qaisara selepas ini.

“ Alhamdulillah…..Okay awak…kalu macam tu saya ikut jer…hope, nanti awak bagi keputusan yang positif untuk saya kay… Rasanya dah lewat la….elok la wak naik kebilik dulu. Nanti saya call awak. Eh..minta izin simpan no telefon awak yer….” Zairi bersuara seraya mengusik Qaisara..

“ Ye la tu…dah simpan baru minta izin…okay…selamat malam…” Qaisara terus berlalu.

Sepanjang perjalanan kebilik dia asyik tersenyum. Mungkin senyum bahagia……

2 comments:

  1. akak tulis novel ker??? wahhhh... pandainyer akak mengarang... ;d

    ReplyDelete
  2. hajar: baru2 nak berjinak....hope ada rezeki utk 1st novel nie...

    ReplyDelete

Thanks for this Comments....Have A Nice Day To All Of You.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...