Sunday, January 10, 2010

Wanita bakar diri tak tahan anak liar

Salam semua...selamat hujung minggu....hari nie riena nak share ngan kaum2 ibu, bapa, adik2, kakak 2, dan abang2 diluar sana tentang tindakan nekad seorang ibu tentang kedegilan anaknya. Sadis sangat bila riena baca artikel nie dari akhbar Berita Harian keluaran hari nie, 10 Jan 2010. so ikuti berita nie...apa yang korang fikir dari tindakan ibu malang ini.....

NIBONG TEBAL: Seorang ibu tujuh anak membakar diri dengan mencurah petrol ke badan dipercayai kecewa dengan anak perempuannya berusia 15 tahun yang didakwa degil dan sering tidak pulang ke rumah.

Dalam kejadian di depan rumah mangsa di Jalan Hutan Lipur, jam 12.30 tengah malam itu, Rossliana Rosli, 33, yang bekerja sebagai pembantu kedai makan melecur 54 peratus badannya dari dahi hingga pusat.Wanita yang tertekan dengan kelakuan anak perempuannya menjadi bualan penduduk nekad membakar diri disaksikan anak keempat, Mohd Shahrul Aidil, 11, dan beberapa keluarganya.Mangsa dikejarkan ke Hospital Sungai Bakap, dekat sini sebelum dipindahkan Hospital Pulau Pinang dan dirujuk ke Unit Kebakaran Hospital Sultanah Bahiyah, Alor Star, Kedah.

Suaminya, Marzuki Jamaluddin, 39, bekerja sebagai pengawal keselamatan dan mereka mempunyai anak berusia antara dua hingga 17 tahun.  Keluarga itu adalah penerima bantuan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM).

Sebelum kejadian, Rossliana ke rumah ibunya, Hasnah Omar, 52, kerana anak perempuannya, Nur Hidayah, tidur di situ selepas merajuk ditampar beberapa hari lalu kerana tidak mendengar nasihat serta enggan belajar.Mohd Shahrul yang tidur di rumah bapa saudaranya ketika kejadian, berkata apabila Rossliana memanggil Nur Hidayah supaya keluar dari rumah, lampu rumah itu terus dipadamkan menyebabkan ibunya hilang sabar.

Rossliana masuk ke rumah adiknya yang terletak bersebelahan lalu mengambil petrol dan menyalakan lilin sebelum keluar dan mencurahkan petrol ke badannya sambil mengugut untuk melakukan apa saja jika anaknya tidak keluar."Ibu juga memberi amaran jangan menghampirinya jika tidak mahu terbakar bersama-sama," kata Mohd Shahrul yang memberanikan diri menepis lilin dipegang ibunya sehingga terjatuh dan padam sebelum wanita itu masuk semula ke rumah adik iparnya untuk menyalakan lilin dan terus membakar dirinya."Saya minta Pak Su (bapa saudara) menutup pintu bagi menghalang ibu masuk (untuk nyalakan lilin) tetapi tak sempat," katanya.

Ahli keluarga wanita berkenaan dengan bantuan penduduk berjaya memadamkan api sebelum membawa mangsa ke hospital.Ketua Polis Daerah Seberang Prai Selatan, Superintendan Shafien Mamat, mengesahkan polis menerima laporan dan siasatan sedang dijalankan mengikut Seksyen 309 Kanun Keseksaan untuk mengenal pasti punca kejadian, termasuk mengambil keterangan anak mangsa.Katanya, kejadian berlaku ketika mangsa bercakap untuk melepaskan perasaan terhadap masalah yang dihadapi seorang anaknya yang degil dan tidak mahu mendengar nasihat serta kerap tidak pulang ke rumah.





Sedihkan bila baca, sabar macam mana hati seorang ibu, tapi hari2 dalam tekanan kesabaran itu akan hilang. Hati ibu mana yang tak dirundum duka bila lihat kelakuan anak yang liar dan menjadi buah mulut orang. Akibat kedegilan anak seorang ibu sanggup lakukan tindakan sebegini.

***********************************************************************************

Saya rasa kita sebagai anak harus tahu menghargai ibu bapa kita. Mungkin ada ramai diluar sana yang berperasaan begini. Namum saya juga tak napikan yang ada juga segelintir manusia diluar sana yang langsung tak menghargai kedua orang tua mereka.

Pada adik2 diluar sana, saya merayu pada adik2 semua, agar hargailah kedua ibu bapa semasa adanya hayat mereka. Tak kemana keseronokkan dunia melainkan doa dan kebahagian orang tua kita. Janganlah ambil tindakan yang mampu mengguris hati ibu bapa kita. Sentiasa sematkan sikap hormat orang tua. Tak rugi kita bersikap sedemikian.

Pepatah ada mengatakan, "Syurga di bawah tapak kaki ibu".Jadi, memang kita kena jaga hati ibu kita. Hati ibu kita sensetif sangat. Kita sendiri tak mampu mentafsir hati ibu kita...sedih la macam mana pun, ibu kita tak penah bersuara pada orang. Seorang ibu sanggup pendam perasaannya walaupun ia pahit untuk dirinya terima. Jahat la kita macam mana pu ibu masih lagi mampu menerima kita... Tapi jika diluar kesabaranya, kita terpaksa tanggung risiko...jangan sesekali buat tindakan sehingga membolehkan ibu membuang kita...tak tertanggung azabnya kita masa tu.

Mungkin ramai dikalangan bolger adalah dikalangan ibu2, dan mungkin kita dapat rasa derita hati ibu malang ini. Rasa tekanan akibat perbuatan anaknya yang tak mahu dengar nasihat dan berkelakuan liar telah membuat ibu ini nekad mencederakan dirinya...sampai begitu sekali tindakan yang diambil seorang ibu....

1 comment:

  1. sayu hati bila mmbaca berkaitan ibu...knp sukar utk dihargainya?sudah hakikat lgi bersuluh...tnpa ibu tiada kita..moga allah setia memberi tahap kesabran yg tinggi kpd ibu...moga jgk allah jdkkn anak derhaka diberi petunjuk utk kembali ke pngkt jalan..moga diri stia menjdi ank yg taat pd ibu n ayah slgi tak bercnggh dgn islam.

    ReplyDelete

Thanks for this Comments....Have A Nice Day To All Of You.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...